Το Κέντρο Έρευνας της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης της Ακαδημίας Αθηνών τιμώντας τον ιδρυτή του ακαδημαϊκό Μανόλη Χατζηδάκη (1909-1998), διαπρεπή βυζαντινολόγο, Γενικό Έφορο Αρχαιοτήτων, Διευθυντή του Βυζαντινού Μουσείου και του Μουσείου Μπενάκη, σας προσκαλεί στην ετήσια επιστημονική διάλεξη

Προς Όλα τα μέλη του ΣΕΑ

ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΑΘΗΝΩΝ

ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΕΥΝΑΣ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Αναγνωστοπούλου 14, 10673 Αθήνα, τηλ. 210-3664613, 3664651-5, fax 210-3664652
e-mail: kevmt@academyofathens.gr
 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 
Το Κέντρο Έρευνας της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης της Ακαδημίας Αθηνών τιμώντας τον ιδρυτή του ακαδημαϊκό Μανόλη Χατζηδάκη (1909-1998), διαπρεπή βυζαντινολόγο, Γενικό Έφορο Αρχαιοτήτων, Διευθυντή του Βυζαντινού Μουσείου και του Μουσείου Μπενάκη, σας προσκαλεί στην ετήσια επιστημονική διάλεξη αφιερωμένη στη μνήμη του, την Τρίτη 8 Μαρτίου 2011, ώρα 7:00 μ.μ., στο Μέγαρο της Ακαδημίας Αθηνών, Πανεπιστημίου 28 και Σίνα, Αθήνα. Θα μιλήσει η καθηγήτρια Βυζαντινής αρχαιολογίας και τέχνης κ. Μαρία Κωνσταντουδάκη-Κιτρομηλίδου με θέμα «Μιχαήλ Δαμασκηνός, ο διδάσκαλος: Οι προσανατολισμοί και η σημασία της ζωγραφικής του».
            Ο Μιχαήλ Δαμασκηνός θεωρείται ο σημαντικότερος ζωγράφος φορητών εικόνων στο δεύτερο μισό του 16ου αιώνα. Έζησε στην Κρήτη και την Ιταλία (περ. 1530-1592) και παρήγαγε ποικίλο και υψηλής ποιότητας έργο. Φορέας της βυζαντινής παράδοσης και ζώντας στη μεικτή κοινωνία της βενετικής Κρήτης, επηρεάστηκε, όπως και ο σύγχρονός του Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, από τα καλλιτεχνικά ρεύματα της Δύσης. Η ομιλία διερευνά τους προσανατολισμούς του Κρητικού ζωγράφου, από την πρώιμη παραγωγή στον Χάνδακα (σημερινό Ηράκλειο), στην ώριμη περίοδο της Ιταλίας, οπότε δέχθηκε την άμεση επίδραση του βενετικού μανιερισμού και στην ύστερη φάση, που υπήρξε εποχή φιλόδοξων και πολυσήμαντων έργων. Αποτιμά επίσης τη θέση του Δαμασκηνού στη μεταβυζαντινή ζωγραφική, για την οποία δημιούργησε πρότυπα συνθέσεων και άνοιξε νέους δρόμους. Η αξία του ζωγράφου, αναγνωρισμένη ήδη από τους συγχρόνους του, του προσέδωσε τον σπάνιο χαρακτηρισμό «διδάσκαλος», ενώ έργα του αντιγράφονται μέχρι σήμερα.